Yeondo, een Koreaans dodenritueel
Geschreven door domineeberkvensOp zaterdag 17 juni zijn we bij de uitvoering van Yeondo – het Bosch requiem van de Koreaans-Nederlandse componiste Seung-Won Oh in Den Haag. Op 5 juni bespreken we de muziek met de dirigent van het stuk, Manoj Kamps.
Yeondo is een Koreaans dodenritueel. Seung-Won Oh zegt daarover het volgende:
Het leven zelf is al raadselachtig genoeg, maar het mysterie van de dood roept nog veel meer vraagtekens op. Als de dood dan op de deur klopt, wordt het stervensproces met allerlei mystieke rituelen omgeven. Nog nooit klonk het dodenmis ritueel zo louterend als bij de Koreaans-Nederlandse componiste Seung-Won Oh. Imponerende slagwerkpartijen, meditatieve strijkpassages en hemelse stemmen smelten samen tot een spiritueel momentum. Het publiek maakt letterlijk deel uit van een intense concertervaring. Onbegrensde, tijdloze muziek die moeiteloos eeuwen doorkruist.
Met haar weidse muziekritueel YeonDo werpt Seung-Won Oh nieuw licht op de aloude Koreaanse katholieke kerktraditie. Voordat iemand wordt begraven vindt er een begeesterd groepsgebed plaats voor de dode. De componiste is gefascineerd door dit unieke dodenritueel dat Koreaanse begrafenistradities verbindt met het katholieke geloof in Korea. Tijdens het YeonDo-ritueel verblijft de dode bijvoorbeeld in het vagevuur totdat de zonden zijn vergeven en het hemelen kan beginnen. De geest wordt voorbereid op zijn tocht naar een nieuwe wereld. Ohs live muziek heeft een grote fysieke uitstraling waarbij muzikale handeling en klankritueel in elkaar overvloeien.
In haar dodenmis is een hoofdrol weggelegd voor New European Ensemble, de zangers van Cappella Pratensis en een alt, die een zinderend en tijdloos ritueel ontketenen.